program  galerie  jaZZ i okolice  edukacja  LOT  Opcje   o nas   sklep 
 LOT 2009  LOT 2008  lot 2007  LOT 2006  LOT 2005  LOT 2004  LOT 2003  LOT 2002  LOT 2001  LOT 2000  LOT 1999 
 spektakle teatralne  spektakle dla dzieci  koncerty  warsztaty  wystawa  zdjecia LOT 2007 
english version


Muzyczna scena LOT- u to trzy spotkania, mocno wpisane w teatralną konwencję imprezy. Odwiedzimy brodwayowski teatr w Nowym Jorku, usłyszymy ekstatyczną klezmerską muzykę w najlepszym światowym wykonaniu - godną finału na ul. Szerokiej w Krakowie, a przez artystów z południa Europy zostaniemy zaproszeni na prawdziwą fiestę flamenco.



7.07.2007 (sobota), godz. 21.00, podcienia GCK

Geri Allen Group, featuring: Carmen Lundy

Geri Allen – fortepian

Carmen Lundy – wokal

Daryll Hall – kontrabas

Kassa Overall – perkusja

Maurice Chestnut – taniec/step

 

 

 

Geri Allen z pewnością należy do wielkich dam amerykańskiej muzyki. Jest wybitną pianistką i kompozytorką mającą na swoim koncie udział w licznych konkursach i festiwalach jazzowych, bogatą dyskografię oraz występy dla entuzjastycznej widowni na całym świecie. Począwszy od 1982 nagrywa i występuje z tak różnorodnymi artystami jak: Charles Lloyd, Mal Waldron, Sir Simon Rattle i Birmingham Symphony, Vernon Reid, Tony Williams, Clark Terry, George Shirley, Ron Carter, Lee Konitz, Me'Shell Ndegelocello, Marian McPartland, Dewey Redman, Dave Holland, Mary Wilson i the Wilner, Mino Cinelu, Ruth Brown, Oliver Lake, Marianne Faithful, Wayne Shorter, Joan Rivers, Charlie Haden, Paul Motian, Bobby Hutcherson, Chico Hamilton, Jimmy Cobb, Kenny Clarke a także z mężem, wybitnym jazzowym trębaczem Wallace’m Roney’em.

Geri Allen jest profesorem na wydziale jazzu i improwizacji współczesnej Uniwersytetu w Michigan; posiada także tytuł naukowy w dziedzinie etnomuzykologii Uniwersytetu w Pittsburgu. Naucza w New England Conservatory i New School w Nowym Jorku ale przede wszystkim, od ponad 25 lat, aktywnie występuje i nagrywa muzykę będąc kreatywną artystką nowojorskiej sceny muzycznej. Jako swoje główne źródło inspiracji wymienia muzykę Milesa Davisa i Herbiego Hancocka, co z pewnością da się usłyszeć w jej grze na fortepianie. Geri Allen współpracowała z Ronem Carterem, Dave’m Hollandem, Jimmy Cobbem, Tony Williamsem i Jacke’m Dejohnette - wybitnymi instrumentalistami i twórczymi artystami muzyki przez wiele lat związanymi z Milesem Davisem. Geri Allen wystąpiła również na wielkim ekranie grając rolę Mary Lou Williams w znanym filmie Roberta Altmana pt.: Kansas City.

Geri Allen w muzyce poszukuje dobrze wyważonego uczucia, które popycha ją do przodu i powoduje koncentrację uwagi. Budowanie napięcia, nastrój oraz wrażliwa kobieca improwizacja to muzyczna specjalność, w której ta wybitna pianistka nie ma sobie równych. W Katowicach wystąpi w kwintecie z udziałem znakomitej wokalistki Carmen Lundy i stepującego broadwayowskiego tancerza Maurice Chestnuta.

 

Carmen Lundy

Jedna z największych wokalistek jazzowych…

Blues and Soul Magazine

Carmen Lundy już od szóstego roku życia przejawiała wielką muzykalność w grze na fortepianie i lekcjach śpiewu. Lundy studiowała operę na Uniwersytecie w Miami. W trakcie studiów odkryła jednak, że to w jazzie jej talent lśni pełnią blasku. Zmieniła więc wydział na Musical and Jazz, który ukończyła ze znakomitymi referencjami. Na wiosnę 1978 roku Carmen Lundy przeniosła się do Nowego Jorku i szybko odnalazła się na scenie jazzowej zarówno Harlemu jak i Greenwich Village wywołując entuzjazm u krytycznej nowojorskiej publiczności.

Poza Ameryką koncertowała w Europie, Japonii i Afryce na licznych festiwalach muzycznych, w teatrach i renomowanych klubach jazzowych.

Występowała i nagrywała z takimi artystami jazzu jak: Walter Bishop Jr., Ray Beretto, Don Pullen, Kenny Baron, John Hicks, Earnie Watts, Mulgrew Miller, Billy Childs, Tery Lynn Carrington, Kip Hanrahan, Courtney Pine, Marian Mc Partland, Kenny Kirkland, Wynton Marsalis oraz wielu innych.

 

Maurice Chestnut jest nowojorskim tancerzem stepującym, który łączy klasyczną technikę rytmicznego stepu z hip-hopem, funkiem i soulem, osiągając styl wykonawczy, który zbliża jego taneczną ekspresję do muzykalności gry na instrumentach.

Oprócz występów z własnym zespołem chętnie tańczy i „gra” z różnorodnymi muzykami jazzowymi. Występował na wielu amerykańskich festiwalach jazzowych, w tym na corocznym Jazz Festival in Carnegie Hall, JVC Jazz Festiwal, the Playboy Jazz Festiwal. Jako kreatywny tancerz został też uhonorowany tytułem “Top Dog Performer” w Apollo Theater. Maurice Chestnut to artysta wielkiego formatu dla którego taniec wyraża prawdę o człowieku.

www.geriallen.com/

www.carmenlundy.com/









8.07.2007 (niedziela), godz. 21.00, podcienia GCK

David Krakauer & Klezmer Madness

David Krakauer – klarnety

Sheryl Bailey – gitara

Allen Watsky – gitara rytmiczna

SoCalled – sampler

Frederic Liebert – gitara basowa

Michael Sarin - perkusja

 

 

DAVID KRAKAUER pomimo, że uznawany jest za klezmerskiego klarnecistę to sam nie chce być kojarzonym wyłącznie z tradycyjną muzyką żydowską - mówi o tym tak:

nie chcę grać muzyki dla twojej babci, chyba, że babcia lubi remiksowane pieśni Chasydów, klezmerskie hołdy dla Jamesa Browna oraz hałaśliwą bitwę rozgrywającą się na jej oczach o powtórnie odkrytą żydowską tożsamość.

Zapewne z tych powodów, w muzycznym środowisku Nowego Jorku, określa się go jako „kosmitę” i proroka klarnetu. Być może bierze się to z jego zamiłowania do konfrontacji tradycyjnej klezmerki z wszelkimi aktualnymi nurtami muzyki w tym gramofonowo-samplowaną rebelią klubową, jazzem, rockiem, funkiem i hip-hopem.

Jego zespół: Klezmer Madness! Jest synonimem owego swoistego przymierza zawartego między tym co dobre i sprawdzone a całą innowacyjnością muzyki wielkiego miasta. Wraz z Klezmer Madness! gra pełne pasji, wiary i pozytywnej energii koncerty entuzjastycznie odbierane przez publiczność. Potwierdzają to liczne trasy koncertowe oraz występy w legendarnych dla muzyki miejscach takich jak: Carnegie Hall, San Francisco Performances, Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie (kilkakrotnie wystąpił w finale na ul. Szerokiej) , BBC Proms, Saalfelden Jazz Festival, New Morcing, La Cimale, Marlboro Music Festival, Norfolk Chamber Music Festiwal, the Aspen Music Festiwal, San Francisco Performances.

Instrumentalny kunszt Krakauera, nieposkromiona muzyczna wyobraźnia, artystyczny autorytet i charyzma odcisnęły trwały ślad na inicjatywach wielu instrumentalistów - w Polsce niewątpliwie zainspirował on: The Cracow Klezmer Band, Kroke, Motion Trio oraz wielu jazzmanów. Ostatnio współpracował z Tokyo String Quartet, the Kronos Quartet, the Lark Quartet, Emerson String Quartet, Eiko and Koma, Orquesta Sinfonica del Barcelona, Aspen Wind Quintet, St. Luke’s Chamber Orchestra oraz Brooklyn Philharmonic Orchestra.

Do ważnego artystycznie dorobku Krakauera należy zaliczyć przełomowe nagrania, które zrealizował wraz z zespołem The Klezmatics: "Rhythm and Jews" (Piranha/Flying Fish); "Jews with Horns" (Piranha/Green Linnet); “In the Fiddler's House" ze skrzypkiem Itzhakiem Perlmanem i The Klezmatics; oraz nagrania muzyki kameralnej dla Musical Heritage i New York Philomusica.

Jego najnowsze nagranie, zatytułowane: “Bubbemeises: Lies My Gramma Told Me”, jest wynikiem twórczej współpracy pomiędzy nim a mistrzem samplera - Socalled. Krakauer określa ten album jako “ważne artystycznie spotkanie, które wprowadza nasze eklektyczne wizje na światową scenę muzyczną i otwiera nowy rozdział w moim życiu, zarówno jako kompozytora, muzyka jak i producenta.

www.davidkrakauer.com




 











26.08.2007 (niedziela), godz. 21.00, podcienia GCK

Renaud Garcia-Fons Trio

Renaud Garcia-Fons - kontrabas

Kiko Ruiz - gitara flamenco

Negrito Trasante - perkusja, perkusjonalia

 

Renaud Garcia-Fons

Miedzy klasyką, jazzem i muzyką świata.

 

W powszechnym odbiorze kontrabas to instrument drugiego planu. Jednak Renaud postanowił przełamać ten stereotyp poprzez swą grę na pięciostrunowym kontrabasie. Muzyk sprawnie łączy różnorodne techniki wykonawcze, improwizację oraz ekspresyjne kompozycje inspirowane śródziemnomorskim folklorem. Wszystkie te elementy jak również nagrania i liczne koncerty Fonsa są źródłem nowej jakości we współczesnym odbiorze kontrabasu jako instrumentu solowego.

 

Renaud Garcia-Fons swą muzyczną edukacje rozpoczął wieku 5 lat od nauki gry na fortepianie i gitarze klasycznej. W wieku lat 16 zainteresował się kontrabasem a różne techniki gry na tym instrumencie studiował na Paryskim Konserwatorium. W tym samym czasie wykonywał, pisał i aranżował już muzykę kameralną i orkiestrową. Jego otwartość na sztukę sprawiła, że nie ograniczył się jedynie do technicznych możliwości instrumentu - kontrabasista wybrał wolność wynikającą z improwizacji i zgłębiania wiedzy na temat różnych gatunków muzyki. Jego wyobraźnią muzyczną zawładnęła myśl o skrzyżowaniu dróg jazzu, folkloru flamenco oraz tradycyjnej i współczesnej muzyki klasycznej. Fons od zawsze poszukiwał też w muzyce wartości duchowych a jazzowa tradycja Europy, Ameryki stały się dla niego swoistą przepustką do ich świata. Zaowocowało to spotkaniami z wybitnymi artystami europejskiego i amerykańskiego jazzu, takimi jak: Daniel Humair, Louis Sclavis, Mivchael Riessler, Michel Portal, Marc Ducret, Nguyen Le, Ginluigi Trovesi, Mino Cinelu, Michel Godard, Rabih Abou-Khalil, Steven Swallow, Howard Levy, Gerard Maras, Orchestra de Contrebasses, The Orchestre National de Jazz.

 

Jego obecne muzyczne inspiracje wynikają z kilku źródeł. Z jednej strony czuje bliskość z tradycją flamenco, z drugiej strony pasjonował się muzyką dawnego orientu i wschodu. To z pewnością doprowadziło do wielu interesujących artystycznie spotkań na styku muzyki etnicznej i jazzu, współpracował w tym zakresie min z: Pedro Soler ( Suite Andalouse ), Vincente Pradal, Carmen Lineras, Gerardo Nunez i Jazzmana (Hiszpania). Angelique Ionatos (Grecja), Cheb Mani (Algeria), Dhafer Youssef (Tunesia), Huong Tranh (Wietnam), Kudsi Erguner (Turcja).

 

Od kilku lat Garcia Fons z satysfakcja współpracuje z Matthisem Winckelmannem, producentem i założycielem niemieckiej wytwórni płytowej ENJA RECORDS , dla którego nagrał 7 autorskich płyt: Legendes, Alborea, Oriental Bass, Fuera ( z akordeonistą Jean –Louis Matinier), Navigatore ( kompozycja i aranżacja dla ponad 20 muzyków) Entremundo i ostatnio w trio: Arcoluz (CD/DVD było wydane w 2006 r.).

Regularnie koncertuje w różnych zespołach np. w: Oriental Bass Quintet i Oriental Bass Oktet, Navigatore Quintet, Pilgrim, w ostatnich latach wykonuje także koncerty solo, w duecie, oraz w trio z Antonio „Kiko” Ruiz (gitara flamenco) i Negrito Trasante (instrumenty perkusyjne).

 

Renard Garcia-Fons urzeczywistnił swoje muzyczne marzenia osiągając wybitne połączenie różnorodnych tradycji wykonawczych, brzmień, rytmów i melodii, kojarzonych zazwyczaj z klasyczną kameralistyką, ludową muzyką pochodzącą z krajów basenu morza śródziemnego i amerykańskim jazzem.

 

 

www.renaudgarciafons.com/

 





copyright GCK 2005, koncepcja i kod -.mik.thesign.!., tresć i kolor - promocja GCK


newsletter